مهم ترین علل سرطان پروستات

تهران کلینیک در جهت غربالگری سرطان ، شیمی درمانی ، رادیوتراپی ، و جراحی و درمان انواع سرطان فعالیت میکند.

مهم ترین علل سرطان پروستات

۷ بازديد

مهم ترین علل سرطان پروستات

همانند بسیاری از سرطان ها، علت اصلی سرطان پروستات هنوز به طور قطعی مشخص نشده است، اما عواملی وجود دارند که با تاثیر بر سلول های پروستات، منجر به سرطان پروستات می شوند، از جمله، عوامل ژنتیکی و یا قار گرفتن در معرض سموم محیطی مانند مواد شیمیایی و یا اشعه.

سرطان پروستات ارثی است ؟

سرطان پروستات ، به دلیل تغییرات ایجاد شده در DNA سلول های طبیعی پروستات ایجاد می شود. DNA، ماده شیمیایی موجود در سلول هاست که مسئول ساخت ژن ها می باشد. ژن ها نیز عملکرد سلول ها را کنترل می کنند. در مواردی از قبیل سرطان، پزشکان به بررسی DNA والدین می پردازند، زیرا آن ها منبع اصلی  DNA ای هستند که به کودکان منتقل می شوند.تغییرات DNA می تواند به صورت ارثی، و یا به مرور زمان و در طول زندگی فرد ایجاد شود.

جهش و موتاسیون در DNA منجر به رشد غیر طبیعی و غیر قابل کنترل سلول های سرطانی در پروستات  می شود. سلول های سرطانی رشد می کنند و در نهایت تبدیل به تومور می شوند. در موارد شدید، این سرطان متاستاز می دهد و از محل اصلی و اولیه خود به سمت سایر سلول ها و بافت های بدن پخش می شود.

این جهش ژنی از نسلی به نسل دیگر منتقل خواهد شد، که تنها عامل 5 تا 10 درصد سرطان پروستات است.

برخی از جهش های ژنی در طول زندگی فرد اتفاق می افتد. به عنوان مثال، اندروژن ها (هورمون های مردانه) مانند تستوسترون، رشد سلول های پروستات را تحریک می کنند. طبیعی است که میزای بالای این هورمون ها در خون مردان، احتمال ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می دهد.

برخی تحقیقات تاثیر افزایش سایر هورمون ها مانند انسولین بر سرطان پروستات را نشان می دهند. نظریه بر این اساس است که، التهاب می تواند منجر به آسیب DNA سلول ها، رشد غیر طبیعی سلول ها و در نهایت سرطان شود.

عوامل موثر بر پیشرفت سرطان پروستات

عواملی از قبیل موارد ذیلبر پیشرفت سرطان پروستات تاثیر می گذارند:

سابقه فامیلی

سن (این سرطان به ندرت در مردان جوان دیده می شود، و سن شایع 40 تا 60 سالگی است)
نژاد
مکان جغرافیایی
رژیم غذایی (افرادی که میوه و سبزیجات کمتری مصرف می کنند، و در مقابل رژیم غذایی پرچرب و مصرف گوشت قرمز را دارند، بیشتر در معرض ابتلا به این سرطانهستند)

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.